Stichting 8081

wie zitten daar nu achter

In Elburg wordt hard gewerkt om kunst voor iedereen toegankelijk te maken. Kunst is voedsel voor de ziel en wij moeten ervoor zorgen dat er niet iedere dag hetzelfde op tafel staat! Stichting 8081 is voornemens om ieder jaar een muziek- of theaterproductie te organiseren in de sfeervolle kloostertuin van Museum Elburg.

Een voornemen dat nu al 3 keer zeer succesvol is uitgepakt. Onze eerste voorstelling in 2011 was het “Carnaval der dieren”, een cross-over van muziek en theater waarbij de beroemde orkestratie van Saint Saëns door 12 Elburger amateurmusici werd gespeeld. Bij iedere muzikale scene was een theatrale sketch geschreven en  deze zijn in twee vormen uitgevoerd: ’s middags voor kinderen, ’s avonds voor volwassenen.

Het tweede project was “Aleida van Putten”, een historisch openluchtspel gebaseerd op een waargebeurde geschiedenis die zich in en buiten Elburg heeft afgespeeld rond 1400. In 2015 werd “Toen was muziek heel gewoon” op de planken gebracht, een kleinkunst programma met liedjes uit de jaren ’50 en ’60. Ook hierbij was bij ieder nummer een scene geschreven.