Update 2022 'Het Gevoel van Vrijheid'

Wegens grote belangstelling voor de film 'Het gevoel van vrijheid' zijn er op vrijdagavond 10 en zaterdagavond 11 juni extra vertoningen in de Zonnehal op de Paasheuvel te Vierhouten. Via www.gevoelvanvrijheid.nl kun je tickets reserveren.

Vanwege de uitbraak van corona konden de voorstellingen destijds jammer genoeg niet doorgaan. Maar nu is het dan eindelijk zover!

Binnenkort presenteren wij u met trots de speelfilm ‘Het gevoel van vrijheid’. Een speelfilm? Ja, vanwege de langdurende corona maatregelen hebben we ervoor gekozen om het verhaal niet als voorstelling maar als film aan u te presenteren. De afgelopen twee jaar hebben we met meer dan 100 vrijwilligers hard gewerkt om het verhaal rondom het Verscholen dorp en verzetsgroep Old Putten in beeld te brengen.

De montage is nu in volle gang en de muziek wordt erbij gemaakt, alles om ervoor te zorgen dat wij u van dinsdag 19 t/m zaterdag 23 april a.s. het eindresultaat kunnen laten zien.

De tickets die wellicht al in uw bezit zijn, kunt u nu omboeken naar een nieuwe datum om de speelfilm te gaan zien.

Het omboeken werkt als volgt:

• Heeft u tickets gekocht bij Osinga boekhandel Nunspeet, VVV Elburg of de Vossenberg in Vierhouten? Bel dan naar het volgende nummer om telefonisch om te boeken: 06-49167191
  • Heeft u online tickets besteld? klik dan hier en volg de instructies op de website van gevoelvanvrijheid.nl

De film wordt op een bijzondere locatie vertoond

Wij hebben ons best gedaan om de film op een bijzondere manier aan u te presenteren. Daarvoor zijn we te gast bij Defensie, namelijk op de legerplaats bij Oldebroek – Artillerie Schietkamp. Het adres is Eperweg 149 / Hessenweg ( bovenaan de Knobbel) op ‘t Harde. Aldaar kunt u parkeren.

Tussen 19.00 en 19.45 uur is er via de poort, toegang tot het terrein. Naast de kaartcontrole, moet u zich kunnen legitimeren omdat we ons op militair terrein bevinden. Neem dus naast uw ticket ook een geldig identificatiebewijs mee. Om 19.45 uur wordt de toegang gesloten. Daarna kunt u niet meer naar binnen.

Vanaf de toegangspoort wandelt u via de aldaar aangegeven route naar de locatie waar de film wordt vertoond. Deze wandeling duurt ca. 10 minuten. Voor mensen die niet goed ter been zijn, is er vervoer vanaf het parkeerterrein geregeld.

Omdat we ons bevinden op militair (schiet)terrein is het niet toegestaan om af te wijken van de aangegeven looproute.

Wij kijken ernaar uit om u te mogen ontvangen!

Met vriendelijke groet,

Het projectteam

“Gevoel van Vrijheid”

Sander, Freek, Claudia, Dorien, Bas, Kees & Nicole

Update 2021

UITVOERINGEN HET GEVOEL VAN VRIJHEID WORDEN VERPLAATST

De besturen van Blijdeheidekat en 8081 hebben overleg gehad naar aanleiding van de nieuwe coronamaatregelen die bekend zijn gemaakt. Besloten is om de voorstellingen van 17 en 18 april en 1 en 2 mei uit te stellen. In overleg met de gemeentes Nunspeet en Elburg, de provincie Gelderland en natuurlijk alle spelers en vrijwilligers die de afgelopen maanden hun ziel en zaligheid in deze productie hebben gestopt, is de organisatie nieuwe speeldata aan het onderzoeken. Voor iedereen die al kaarten heeft gekocht: vanzelfsprekend kunnen die worden ingeruild voor toegangsbewijzen voor de nieuwe speelmomenten!

Als u via de website www.gevoelvanvrijheid.nl kaarten hebt gekocht, zoeken we zelf contact met u zodra we de nieuwe speeldata weten. U kunt dan zelf aangeven voor welke datum u uw al gekochte kaarten wilt omwisselen. Als u kaarten hebt gekocht bij een van de verkooppunten in Elburg of Nunspeet, dan krijgt u de mogelijkheid die om te wisselen voor kaarten voor de nieuwe speeldata, zodra die bekend zijn. Over de procedure daarvoor volgt later via Facebook en de lokale media meer informatie.

We hopen u binnenkort alsnog als bezoeker te mogen ontvangen bij ‘Het gevoel van vrijheid’!

Het gevoel van vrijheid is een grote multimediale openluchtvoorstelling waarin lokale gebeurtenissen uit WOII centraal staan. Theater, film, muziek en zang zijn gecombineerd tot een 2 uur durende indrukwekkende en unieke totaalervaring, die u niet mag missen!

Nunspeet

Voor Nunspeet staat het Verscholen Dorp centraal. In de bossen bij Vierhouten zijn vanaf het voorjaar 1943 bovengronds en deels ondergronds hutten gebruikt, waar Joodse onderduikers zich verborgen hielden. In oktober 1944 is die schuilplaats ontdekt, waarna de destijds 80 aanwezigen zijn gevlucht. Acht van hen zijn door de Duitsers opgepakt en gefusilleerd. Interessant detail: In Nunspeet spelen we op de plek waar deze acht mensen gevangen hebben gezeten voordat ze zijn omgebracht: Het openluchttheater van de Paasheuvel in Vierhouten.

Elburg

In Elburg pleegde de verzetsgroep rondom landgoed Old Putten actief verzet met het vervoeren van onderduikers, het redden van piloten, maar ook met het plegen van aanslagen op Duitse transporten.

Deze verzetsgroep, onder leiding van Niek Rambonnet en de mensen rondom het Verscholen dorp, stonden in nauw contact met elkaar. De groep Old Putten heeft bijvoorbeeld geregeld onderduikers van en naar het Verscholen Dorp gebracht. Dat directe contact is één van de belangrijkste personen rond het Dorp, opa Bakker, zelfs fataal geworden.

Hoop voor de toekomst

Behalve dat rechtstreekse contact is er nog een link tussen Nunspeet en Elburg – en een zeer hoopvolle ook. Zonder zijn ouders woont het 6-jarige Joodse jochie Herman Löwenberg, tot de ontdekking ervan, in het Verscholen dorp. Daarna wordt hij ondergebracht in Elburg, waar hij het einde van de oorlog afwacht. Als de bevrijding dan zover is, kan hij zijn geluk niet op. Hij zet een feestmutsje op en rent door de straten van Elburg, voortdurend roepend: ‘Ík ben Joods! Ik ben Joods!’ Volledig tegen de verwachting in blijken zijn ouders ook nog te leven en kan hij in het voorjaar van 1945 met hen herenigd worden.

Voorstellingen

De voorstellingen vinden op 17 en 18 april 2020 plaats in het Amfitheater van De Paasheuvel te Vierhouten en op 1 en 2 mei 2020 aan de los wal aan de haven in Elburg. In verband met projecties op een bioscoopformaat doek van 15 meter breed, die onderdeel vormen van de voorstelling, is de aanvangstijd 21.00 uur. Tijdens de voorstelling is er een pauze van 30 minuten.