Producties Stichting 8081

Klik voor meer details, foto’s en filmmateriaal op de jaartallen hiernaast

2011: de ‘nulde’ voorstelling

Zelfs vóór Stichting 8081 bestond, maakten de leden al voorstellingen. Op initiatief van Marien Pruis werd een groepje opgestart met Freek van der Heide, Kees van de Streek, Dirma Speldekamp en Anne-Marie van Hout. In 2011 werd de eerste voorstelling gemaakt: het Carnaval der Dieren. Daarin diende muziek van componist Camille Saint-Saëns als basis voor zelfgeschreven sketches. Een groot succes, maar ook een voorbeeld van jeugdige onbezonnenheid; we dachten op één dag een jeugdvoorstelling en een totaal andere voorstelling voor volwassenen op te voeren. Het lukte, maar vraag niet hoe…

2014: Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan…

We moesten er even van uithijgen maar in 2014 konden we het toch niet laten en hebben we het historisch openluchtspel “Aleida van Putten” gebracht. De werkgroep werd uitgebreid met de niet geringe capaciteiten van Bart Pruis, Annemiek Schuijn en Joop Zwart. Het oorspronkelijke stuk, in 1933 geschreven door dr. Olthuis, hebben we stevig afgestoft en aangepast en twee keer gespeeld in de Kloostertuin van Museum Elburg. Het was een bijzondere ervaring waar zelfs mensen die er in 1933 al bij waren, erg van genoten hebben.

2015: ‘kleine kunst’, grote genoegens!

De groep was nu compleet en we hadden de smaak te pakken! In 2015 brachten we weer een voorstelling, ditmaal een kleinkunstvoorstelling. In “Toen was muziek heel gewoon” werden sketches aan elkaar geregen met klassiekers uit het Nederlands kleinkunst en cabaret repertoire van de jaren ’50 en ’60. Weer iets totaal anders maar ‘In een rijtuigie’, ‘Josefien’ en ‘Herr Heinzelmann’ bleken er net zo goed in te gaan als de eerdere voorstellingen.

Het was een openluchtvoorstelling – en toch ook weer niet… Door het slechte weer hebben we de vrijdagvoorstelling binnen gespeeld: het Lambert Franckens College werd in een dag omgebouwd tot de grootste en gezelligste huiskamer van Elburg. Zaterdag was het weer gelukkig prima, zodat de toeschouwers toen weer van de Kloostertuin in volle glorie konden genieten.

2016: en doorrrr!

We besloten écht ieder jaar een voorstelling te maken. We wilden de mensen in 2016 het verhaal van het bezoek van “Willem van Oranje” aan Elburg niet onthouden. Gebaseerd op feiten, gooiden wij er een sausje van suspense en romantiek overheen. Het ging erin als koek! We speelden de Kloostertuin drie keer vol. Met bijna 70 figuranten en een heuse trailer was dit ons grootste project tot nu toe.

2017: herrie in de Hanze

In 2017 haakten we aan bij de Internationale Hanzedagen, die in Kampen plaatsvonden. We doken in de roemruchte Hanzegeschiedenis van Elburg. “Het zoute goud, Elburg en de Hanze” gaat over het rijke visserijverleden van Elburg en het handelsmerk van 8081 bleek ook hier goed te werken: historische gegevens als uitgangspunt nemen voor een afwisselende en met dichterlijke vrijheid opgestelde voorstelling. Bijzonder was dat er veel muziek in de voorstelling was verwerkt: solo’s, duetten, trio’s en ensembles maakten van ‘Het zoute goud’ een musical.

In 2017 speelden we niet in de Kloostertuin, maar in de Botterwerf! Enerzijds omdat wij ook weleens een voorstelling willen maken zonder bang te zijn dat de boel verregent – elk jaar hetzelfde liedje rond eind mei: samengeknepen billen... Anderzijds omdat een voorstelling over het Hanzeverleden van Elburg natuurlijk gespeeld moet worden aan het water.

2019: sterfgeval 200 jaar geleden!

Een man die veel betekend heeft in Elburg en als weldoener werd beschouwd. Jawel dat was Jan Hendrik van Kinsbergen. Een ambitieuze, intelligente zeeman met een lange carrière op het allerhoogste niveau die 200 jaar geleden op 24 mei 1819 stierf op 84 jarige leeftijd. Een zeeheld die de eer verdiend in de vorm van een eigen openluchtspektakel.