Het Zoute Goud - Elburg en de Hanze

VOORSTELLINGEN 2, 3, 9 en 10 juni 2017

Na drie succesvolle  muziek- en theatervoorstellingen in de Kloostertuin  van Museum Elburg,  verplaatsen we ons dit jaar naar Botterwerf De Hellege, aan de oude haven van Elburg. In de werf gaan wij muziektheater maken over Elburg en de Hanze.  Op 2, 3, 9 en 10 juni  kunt u beleven hoe het in Elburg en ver daarbuiten was in de tijd van de Hanze. In de voorstelling “Het zoute goud. Elburg en de Hanze”  wordt u een muzikaal menu opgediend, een bijzondere theaterbelevenis vol spanning, romantiek en humor. Zoals u inmiddels gewend bent van Stichting 8081 baseren wij ons voor dit stuk op het roemruchte verleden van Elburg. Ditmaal gaan we terug naar de veertiende eeuw. Een eeuw waarin Elburg groot is geworden.

Elburg, vroeger gelegen aan de Zuiderzee, werd al in 1367 toegelaten tot de Hanze, een handelsverbond van steden in Duitsland, het Baltisch gebied, de Scandinavische landen en een klein deel van West-Europa. Het was een groot voorrecht lid te mogen zijn van de Hanze, Hanzesteden hadden het monopolie om handel te drijven in bepaalde steden en op bepaalde producten. Als Elburg geen Hanzestad was geweest, was de kans aanzienlijk kleiner geweest dat de Hertog van Gelre eind veertiende eeuw de opdracht had gegeven tot het verplaatsen van de stad Elburg.

Met deze historische gegevens is Stichting 8081 aan het werk gegaan. Natuurlijk geven wij er onze eigen draai aan. De historische feiten kloppen maar het verhaal is fictief. Zo is onze hoofdpersoon een vrouw en deden vrouwen in de tijd van de Hanze echt niet mee aan de handel. Het verhaal speelt zich afwisselend af in Elburg, op Skåne, waar Elburg een eigen handelspost had, en op een door de Noormannen geënterde kogge. Genoeg ruimte voor een ingewikkeld plot met veel verrassende wendingen. U hoort op een heel nieuwe manier bekende musicalliedjes, gekozen omdat ze passend zijn bij het verhaal dat wij willen vertellen. Een verhaal van dappere mensen die kansen zien maar daarvoor al het vertrouwde achter zich moeten laten. Een verhaal van hoe een klein stadje ergens groot in kan zijn, groter dan Amsterdam in die tijd! Een verhaal over verbinding, over samen ben je sterker en over niet bang zijn voor het vreemde. Een zeer actueel verhaal dus.

Deze productie wordt opgezet door het team dat in 2014 ‘Aleida van Putten’, in 2015 ‘Toen was muziek heel gewoon’ en in 2016 ‘Willem van Oranje’  in de Kloostertuin bracht.

Op deze site vindt u informatie over de voorstelling en u kunt vanaf half april kaarten bestellen, ook voor het dit jaar heel bijzondere theaterarrangement. Daarnaast worden er geregeld blogs en foto’s geplaatst en kunt u meer lezen over de mensen achter deze productie en de Stichting 8081. Ook vindt u foto’s en filmpjes over de eerdere producties in de Kloostertuin.