Willem van Oranje - 1572

Openluchtvoorstelling in de kloostertuin

vrijdag 30 september & zaterdag 1 oktober

Entreekaarten voor de avondvoorstelling 'Willem van Oranje' in de voorverkoop zijn € 15,00 p.p. en aan de deur € 17,50 p.p. Voor de jeugd t/m 12 jaar zijn de kaarten in de voorverkoop € 10,00 p.p. en aan de deur € 12,50 p.p. Klik hier voor online kaarten.

De voorstelling zal om 20:00 uur starten en vanaf 19:30 uur bent u van harte welkom in de Kloostertuin van Museum Elburg te bereiken via de Zuiderwalstraat.

Arrangementen voor een complete beleving!

Dit jaar bieden we speciaal voor de complete beleving verschillende arrangementen aan op zowel vrijdag 30 september als zaterdag 1 oktober. Zo kunt een gehele dag verrast worden vol in sfeer en toeleven naar de voorstelling 'Willem van Oranje'. Deze arrangementen varieren van een kaartje inclusief consumpties tot een totaalbeleving met koetsentocht en maaltijd in De Refter van het oude Agnietenklooster waar Willem van Oranje daadwerkelijk is geweest!

exclusieve arrangementen

Arrangement "DIRKJE" voor € 20,00 p.p.

• entreekaart avondvoorstelling
  • 2 consumpties

Arrangement "BERTHE" voor € 60,00 p.p.

• entreekaart avondvoorstelling
  • maaltijd bij Restaurant De Haas
  • 2 consumpties (te besteden aan de bar in de tuin)

Arrangement "HENDRIK" voor € 70,00 p.p.

• entreekaart avondvoorstelling met gereserveerde zitplaats
  • maaltijd in De Refter/Elburgzaal
  • 4 consumpties

Arrangement "WILLEM VAN ORANJE" voor € 85,00 p.p.

(alleen mogelijk op zaterdag 1 oktober)

• entreekaart avondvoorstelling met gereserveerde zitplaats
  • uitgebreide koetsentocht
  • maaltijd in De Refter/Elburgzaal
  • 4 consumpties

*LET OP! Voor arrangement "HENDRIK" en "WILLEM VAN ORANJE" zijn in totaal 40 couverts te verkrijgen in verband met de plekken in De Refter. Arrangement "WILLEM VAN ORANJE" is alleen te boeken op zaterdag 1 oktober.

Openluchtvoorstelling eenmalig terug...

Het jaar 1572 (dit jaar precies 450 jaar geleden) wordt wel eens het jaar genoemd dat Nederland ‘geboren’ is. Voor het eerst verzette een gebied dat grofweg samenviel met het huidige Nederland zich tegen de Spaanse overheersing. Een naam die daarmee onlosmakelijk is verbonden is die van de aanvankelijke leider van deze opstand: Willem van Oranje. Niet voor niets noemen we hem de Vader des Vaderlands. Met niet aflatende inzet en vaak ook met wisselend succes probeerde hij de burgers in de steden en dorpen voor ‘zijn’ Opstand te winnen.

Tijdens zijn rondgang langs diverse steden verblijft Willem van Oranje in 1580 ook een aantal dagen met zijn gevolg in het voor hem strategisch belangrijke Elburg. In dit gevolg bevindt zich ook de jongere broer van Willem: Jan van Nassau. Willem en Jan hopen in Elburg graaf Rennenberg te ontmoeten. Die is op dat moment stadhouder van de noordelijke provincies en een belangrijke persoon voor Willem tijdens de Opstand. Er zijn de laatste tijd steeds meer verontrustende geruchten over deze Rennenberg: hij zou op het punt staan om zich weer bij de katholieke Spanjaarden aan te sluiten en dus de protestantse zaak te verraden. Willem wil met Rennenberg spreken om te weten wat er allemaal gaande is in het noorden en dat kan in Elburg: een kleine en veilige plek voor hen beiden.

Willems bezoek aan Elburg vormt de achtergrond van een openluchtspel dat Stichting 8081 in 2016 met groot succes heeft opgevoerd. De tekst is destijds geschreven door Freek van der Heide, die later onder meer ook de tekst schreef voor de voorstelling uit 2019 over Admiraal van Kinsbergen.

Wie zoekt naar de exacte historische werkelijkheid zal in dit stuk maar deels aan zijn of haar trekken komen. Het historische bezoek van Willem van Oranje aan Elburg is in het openluchtspel getransformeerd tot een vaak luchtige maar soms ook serieuze voorstelling met familietwist, vleugjes romantiek, kluchtige situaties met daardoorheen gevlochten een echte whodunnit.

Juist nu in heel Nederland het begin van de Opstand wordt herdacht brengt Stichting 8081 dit jaar Willem van Oranje terug in de Kloostertuin in Elburg. Net als in 2016 wordt het openluchtspel gespeeld op de locatie waar Willem en Jan waren gehuisvest tijdens hun verblijf: het toenmalige klooster (nu Museum Elburg). Tegen de achtergrond van dat gebouw zal in de prachtige Kloostertuin het worden gespeeld. Veel dichterbij de geschiedenis kunt u niet komen. Grijp die kans!